Lubee is 24/7 bereikbaar voor advies of vragen via het volgende telefoonnummer
085-0160900Je staat er misschien niet iedere dag bij stil, maar de manier waarop jouw winkel is ingericht kan veel invloed hebben op je verkoopcijfers. Dit gebeurt op een negatieve manier wanneer jouw winkel zodanig is ingericht dat klanten zich er niet op hun gemak voelen. Ze zullen dan minder snel geneigd zijn om lang te blijven of om een aankoop te toen. Het werkt gelukkig ook de andere kant op: in een winkel met een prettig interieur zullen je klanten zich uitgenodigd voelen. En blije klanten kopen meer! Hoe jij ook op een simpele manier jouw winkel zo inricht dat je meer verkoopt? Lees snel verder!
Dit klinkt misschien gek, maar het is echt waar: klanten zijn bij het binnenstappen van een winkel bijna altijd geneigd om eerst naar rechts te kijken en dan pas naar links. Gebruik dit feitje in je voordeel en plaats de belangrijkste producten in je winkel dus vooral aan de rechterkant. Hierbij kun je denken aan de producten die veel opleveren of de items die passen bij de tijd van het jaar. De linkerkant van de winkel is meer geschikt voor visueel ‘saaiere’ dingen, zoals de kassa of paskamers.
Je zou misschien denken dat je je beste, mooiste, meest interessante producten zo snel mogelijk aan je klant moet introduceren en ze daarom vooraan in de winkel moet plaatsen. Maar zo werkt het menselijk brein helaas niet. Wanneer jouw klanten je winkel in lopen, moeten ze eerst als het ware even ‘wennen’ aan het feit dat ze zich nu in een andere setting bevinden dan daarvoor. Om deze reden zijn ze lichtelijk in de war op dit punt in hun winkel-reis. Prikkels zoals producten en aanbiedingen komen niet optimaal binnen. Heb je een product waarvan je wilt dat je klanten er veel aandacht aan besteden? Plaats dit dan niet helemaal bij de ingang, maar liever wat verder in de winkel.
Voor de een is winkelen een feest, maar voor de ander kost het veel energie. Al helemaal wanneer ze al veel andere winkels in- en uit zijn geweest die dag. Maak het je klanten daarom zo makkelijk en comfortabel mogelijk in jouw winkel. Denk aan een comfortabele stoel bij de paskamers, bijvoorbeeld. Zodat degene die is meegesleept naar het winkelen eventjes kan bijkomen. Maar ook qua betaalopties kun je het je klanten beter gemakkelijk maken. Kies voor een mobiele pinautomaat huren, zodat je klanten altijd de optie hebben om met hun pinpas te betalen in jouw winkel. Daarmee loop je veel mislukte verkopen mis!
Als winkeleigenaren denken aan de inrichting van hun winkel, zijn ze meestal geneigd zich te focussen op het visuele aspect, oftewel de dingen die de klanten kunnen zien. Maar vergeet ook de andere zintuigen van je klanten niet! Zorg bijvoorbeeld dat het lekker ruikt in je winkel. Dat doe je in de eerste plaats natuurlijk door je winkel netjes en schoon te houden, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan lekker ruikende geurstokjes of geurkaarsen. Een prettige achtergrondmuziek (die niet te hard staat!) kan ook bijdragen aan een positieve winkelervaring voor je klanten. Wat betekent dat ze geneigd zijn om langer te blijven, meer te kopen, terug te komen en hopelijk ook al hun vrienden te vertellen over jouw winkel!